“Satisfying relationships are built by rapport, not agreement.”
Joseph O’Connor
Eigenlijk zou ik met deze geweldige uitspraak deze blog al kunnen volstaan. Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht, zeker wanneer de term rapport je in deze context nog niet bekend voorkomt.
Herken jij dat je in gesprek bent en dat de ander tot drammen aan toe zijn gelijk probeert te halen? Of dat de ander jou van iets probeert te overtuiging waar je niet voor openstaat? En merk je dan aan jezelf dat de irritatie heel snel groeit en dat je die nauwelijks onder stoelen of banken kunt steken? Dan weet je zeker dat er geen rapport is tussen jullie!
Er is één ding ontzettend belangrijk in het maken van een verbinding met anderen. Ongeacht waar en met wie je werkt, het begint altijd met het maken van RAPPORT.
Wat is rapport?
Je kunt letterlijk zien wanneer twee mensen in rapport zijn. Het zijn mensen die ogenschijnlijk prima met elkaar kunnen opschieten. Het ziet er soms uit als een prachtige dans waarbij de gesprekken zo ontzettend makkelijk lijken te gaan. Het lijkt alsof beiden één harmonisch geheel vormen. Als je het ze zou vragen dan zouden ze beiden zeggen dat ze elkaar gezelschap prettig vinden.
Wat zie je dan precies?
Wat je zult zien en opmerken bij mensen die in rapport zijn:
- Ze staan of zitten hetzelfde;
- Ze maken dezelfde gebaren;
- Ze hebben dezelfde gezichtsuitdrukking;
- Ze spreken in dezelfde toon en hebben dezelfde snelheid van spreken;
- Ze gebruiken dezelfde sleutelwoorden;
- Ze ademen zelfs in het zelfde tempo.
Spiegelbeeld
Het lijkt er op dat deze personen zichzelf aan elkaar spiegelen tijdens het gesprek en het ziet er zo gemakkelijk uit dat je niet kunt bepalen wie nu aan het leiden is en wie er volgt.
Waarom is het belangrijk om je de kunst van rapport snel eigen te maken?
“The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” (George Bernard Shaw)
Zelf merk ik dagelijks dat rapport het kloppende hart vormt van goede communicatie tussen twee of meer mensen. Bijvoorbeeld, wanneer iemand een vergadering voorzit en dit met verve doet, is de voorzitter in staat geweest om met de meeste mensen rapport te maken en te houden. Ook wanneer twee mensen een meningsverschil hebben en toch verbinding met elkaar houden, is dit omdat beiden in staat waren om rapport te maken en te houden.
Je rugzak aanvullen
De vaardigheid tot contact maken wil je dus absoluut aan je rugzak toevoegen. In elke situatie waar het nodig is dat anderen je vertrouwen én je snel begrip wilt hebben van anderen voor wat je doet, is rapport maken en houden een belangrijke basisvaardigheid. Denk maar eens aan onderhandelingen met je opdrachtgevers, klanten of leidinggevenden. Verder heb je het nodig bij het geven van presentaties, leiding geven aan teams, tijdens netwerken of vul eigenlijk maar in…. Overal waar je met mensen werkt is het noodzakelijk om goed contact te kunnen maken.
Wanneer je éénmaal rapport hebt gemaakt met je gesprekspartner, dan ga je als vanzelf elkaar beïnvloeden. Hoe dieper het rapport is, hoe groter de kans is dat je anderen op een positieve manier kunt beïnvloeden.
Rapport? Ammehoela!
Soms heb je helemaal geen zin in rapport. Het is goed je te beseffen dat rapport maken niet alleen over empathisch zijn gaat. Stel je maar eens een situatie voor waarin je gesprekspartner zich op stelt als een eikel of een bitch. Dan is de lol er snel af. Of stel je voor dat de ander een harde noot is om te kraken, dan ben jij ook even een harde noot. Bij rapport draait het er om dat het met respect gebeurt. Als rapport een trucje wordt, dan prik je daar zo door heen en is er geen sprake van wederzijds vertrouwen.
Kijk je ogen uit, luister en wees scherpzinnig
Je kunt het meest gemakkelijk starten met rapport maken door op een andere manier naar je gesprekspartners te kijken. Kijk eens hoe ze zich gedragen, welke gebaren ze maken, hoe ze praten en ontdek welke waarden en overtuigingen ze hebben. John Grinder, één van de grondleggers van NLP, noemt dit “listening of the top” en dat betekent zoveel als kijken en luisteren zonder directe interpretatie.
Wanneer je dit gedaan hebt, kun je de “lichaamstaal” van je gesprekspartner gaan spiegelen. Gebaren, lichaamshouding, gezichtsuitdrukking. Ook kun je de stem, de intonatie en het volume van je gesprekspartner overnemen. Het overnemen van sleutelwoorden van de ander kan heel subtiel werken om snel rapport te krijgen met de ander.
Experimenteer
Tot slot nog 3 extra tips om mee te nemen:
- Neem eens waar hoe gemakkelijk je rapport maakt. Waarschijnlijk met de één sneller dan met de ander. Waarom, denk je? Welke overtuigingen heb je die er voor zorgen dat je met de één niet snel rapport maakt en met de ander juist wel.
- Word je gewaar hoe eenvoudig het is om felle discussies te voeren met iemand als je diep rapport hebt met de ander.
- Merk op dat rapport verbreken ook een handige vaardigheid is. Stel je voor dat je met gemak een gesprek kunt afronden zonder dat je de ander een onprettig gevoel geeft. Door eenvoudig je lichaamshouding te veranderen kun je dit al subtiel doen.
Wil jij ook leren hoe je effectief verbinding kunt maken met anderen? Wil jij je rugzak aanvullen met nieuwe vaardigheden die jou helpen om je werk met meer succes en plezier te doen? Kies je ervoor om te investeren in jouw persoonlijke groei? Klik dan hier voor meer informatie en reserveer al vast een plaats voor de volgende NLP Business Practitioner.