“Wanneer stopt het nu eindelijk eens?” vraagt Ruud me bijna wanhopig. Ruud is manager van een team ‘eigenwijze professionals’ zoals hij ze zelf noemt. Gedoe in een team is voor veel managers een enorme energievreter. Herken je dat? In dit artikel 4 tips om gedoe te voorkomen door je eigen communicatie onder de loep te nemen.

“Leer jij me nu eens hoe ik met minder moeite toch mijn mensen mee kan krijgen. Hoe ik ze in beweging krijg. Sommige teamleden krijg ik zo mee, maar bij andere heb ik soms het idee dat we elkaar echt niet begrijpen,” klaagt Ruud. Ruud is werkzaam in de ICT en geeft leiding aan 19 accountmanagers.

Hij vervolgt gefrustreerd: “Ik word er soms doodmoe van. Zo haal ik mijn doelstellingen nooit! Ik zie echt wel in dat mensen die overal beren op de weg zien, van meerwaarde zijn voor het team. Maar het gedoe dat dit steeds weer geeft in ons team, daar wil ik graag van af. En snel graag.”

Wat zit er ónder dat gedoe?

De meeste mensen verstoren niet moedwillig het teamproces. Ze voelen zich vaak letterlijk niet gehoord en begrepen. Sterker nog, ze hebben vaak het beste voor met het team, want zij zien mogelijke problemen of verbanden die anderen nog niet hebben opgemerkt. Kortom, voordat ik Ruud advies kan geven, moeten we weten wat er schuilgaat onder dat gedoe.

Voor Ruud is het gedoe in zijn team duidelijk een energieslurper. Hij heeft het weekend echt nodig om weer op te laden. Activiteiten waar hij – voordat hij aan deze baan begon – veel voldoening uit haalde, zoals fietsen en duiken, daar komt hij niet meer aan toe. En dat komt meer door gebrek aan ruimte in zijn hoofd dan door gebrek aan tijd.

Het werk en vooral de teamdynamiek eisen nu al zijn aandacht op. Dat is niet gezond en dat beseft Ruud zelf ook. Zeker nu de huisarts hem heeft gewaarschuwd voor zijn te hoge cholesterol. Maar hoe kan het anders?

Je manier van communiceren heeft effect op anderen!

Voor Ruud was het noodzakelijk om zijn manier van communiceren te onderzoeken. Mijn eerste stap was het afnemen van de iWAM-vragenlijst en daarover met hem in gesprek gaan. Want Ruud realiseerde zich onvoldoende dat zijn stijl van leidinggeven en communiceren invloed heeft op hoe anderen reageren. En dat je met kleine aanpassingen in je communicatie vaak al een hoop gedoe kan voorkomen.

Als je je herkent in het verhaal van Ruud en vandaag al wilt beginnen met het verbeteren van jouw communicatie met anderen, dan heb ik enkele tips voor je. Tips die ik ook aan Ruud heb gegeven en die je bewuster maken van het effect van jouw communicatie op jezelf én anderen. In veel gevallen helpt dit direct om gedoe in een team te voorkomen.

  1. Observeer, luister en kijk

    Wees zintuiglijk scherp. Kijk naar je gesprekspartner: wat laat hij zien dat hij niet vertelt? Zonder daarbij aannames te doen, zie tip 2. Bedenk wat je met iemand wilt bereiken. Wanneer je zelf ook een team aanstuurt, kun je dit doen met ieder teamlid. Een mooi voorbeeld vertelt Ben Tiggelaar in dit filmpje:

 

 

  1. Niet Invullen Voor Een Ander (gebruik Nivea)

    Aannames doen we allemaal. We denken vaak al te weten welke kant de ander op wil met zijn of haar verhaal. Maar hoeveel ruimte geef je jezelf en de ander daar eigenlijk mee? Het is veel effectiever om open vragen te stellen als je een ander echt wilt begrijpen. Gedraag je als een journalist en wees nieuwsgierig naar het verhaal van je collega of klant. En denk je, zoals bij tip 1, dat iemand niet het hele verhaal vertelt, vraag dan door!

  2. Let op je woorden

    Wees je bewust van wat je tegen jezelf zegt. Woorden bepalen je gedachten, en gedachten bepalen je waarneming. Dus jouw woorden creëren jouw werkelijkheid. Wanneer je steeds klaagt over ‘al dat gedoe’, dan zie je op een gegeven moment ook niets anders dan gedoe. Dus praat je over jezelf, je team, de organisatie waar je werkt of over je klanten op een manier die je krachtiger maakt? Of voed je juist het wantrouwen, het cynisme of de angst? De keuze is aan jou! Check voor jezelf maar eens wat voor taal jij het meeste gebruikt.

    Jouw woorden creëren jouw werkelijkheid.

  3. Keer naar binnen

    Mijn yogadocente zei laatst treffend: “Tune in op jouw innerlijke Google Database.” Die opmerking vond ik treffend, want je hebt immers alle antwoorden en oplossingen al in je. We zijn vaak zo druk dat we niet meer de tijd nemen om stil te staan en de antwoorden in onszelf te vinden. In je onderbewustzijn. Mijn ervaring is dat een vorm van yoga of meditatie je daar uitstekend bij kunnen helpen. Ook eenvoudige ademhalingsoefeningen helpen je om ‘uit je denken te komen’ en te luisteren naar je innerlijke stem, ofwel je intuïtie. Kies een vorm waar jij jezelf prettig bij voelt. Dagelijks 5 minuten mediteren of bewust ademhalen kan al voldoende zijn.

Drie weken na ons gesprek over de iWAM-test sprak ik Ruud weer. Hij was geschrokken van het inzicht dat hijzelf nogal star was in zijn eigen manier van communiceren. Hij bleef vasthouden aan zijn eigen gelijk en controleerde daar strikt op. Hij stond niet echt open voor de mening van zijn ‘lastige teamleden’ die steeds met bezwaren kwamen, terwijl voor hem het doel toch kraakhelder was.

Door meer tijd te nemen om echt te luisteren en aanvullende vragen te stellen, ziet Ruud nu in dat deze mensen het goed bedoelen.

Ruud is nu wel benieuwd wat het hem zou opleveren als hij ook inzicht zou krijgen in de onbewuste drijfveren van zijn teamleden. Een teamanalyse met behulp van de iWAM-vragenlijst is een mooie eerste stap daartoe. We hebben intussen een afspraak gemaakt.

Ben jij nieuwsgierig naar jouw onbewuste manier van communiceren en wil je weten waarom dat jouw stijl is? Neem contact met mij op en deel jouw verhaal bij een kop koffie. Tijdens deze vrijblijvende kennismaking verkennen we samen wat ik voor jou, jouw team of organisatie kan betekenen.

 

 

Gratis ervaringsverhalen in je mailbox?

Schrijf je in voor de ervaringsverhalen zoals deze. Verhalen met herkenbare situaties en praktische tips om daarmee om te gaan in jouw leven.

Bedankt voor je inschrijving!

Check je mailbox om je inschrijving te bevestigen.