Iedere professional heeft een professionele identiteit.

Maar het verschil zit ‘m in: hoe bewust ben je je hiervan en hoe doelgericht geef je er vorm aan.
Je professionele identiteit is in mijn beleving méér dan de optelsom van je capaciteiten, competenties, vaardigheden en talenten. Vaak heeft het niet eens echt te maken met de dingen die je goed kan. Het staat los van de opleidingen die je hebt gevolgd, de methoden en technieken die je hebt geleerd. Professionele identiteit gaat volgens mij over wie je bent, wat kenmerkend voor jou is, waardoor je overeind blijft in lastige situaties en herkenbaar bent voor anderen.

Zeg eens eerlijk: worstel jij wel eens met de vraag waar jij uniek in bent? Of vind je het moeilijk onder woorden te brengen waarin jij je nu precies onderscheidt?
En tegelijkertijd wil je jezelf wel authentiek en krachtig neerzetten bij jouw klanten, opdrachtgevers, werkgevers, management of collega’s.

Onderzoek je professionele identiteit:

  1. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling
    Je professionele identiteit is van jou. Neem zo nu en dan de tijd om jezelf de volgende vragen stellen:

– Waar neem ik eigenlijk wel of geen verantwoordelijkheid voor?
– Waar sta ik voor?
– Wie is of wie zijn belangrijk voor mij?

  1. Stop met denken in hokjes over jezelf en anderen
    Het is zo gemakkelijk en we maken ons er allemaal wel eens schuldig aan. Van jongs af aan krijgen we een label opgeplakt en gaan we ons bewust of onbewust naar dit label gedragen. Probeer ze dan maar eens van je af te schudden.Steek liever je tijd in het onderzoeken van jouw waarden.
  2. Vraag je af wat jou uniek maakt
    Wat is nu echt kenmerkend voor jou? Dat is namelijk iets wat niemand anders heeft. Jouw unieke meerwaarde. Misschien ben je het kwijt, of ben je het vergeten. Misschien kun je er net niet bij. Of vind je de juiste woorden niet. Stel je zelf dan eens de volgende vraag: Wat missen mensen wanneer jij er niet bent?Ik kan je alvast verklappen dat het antwoord op deze vraag in iets zit wat voor jou volkomen vanzelfsprekend is. Iets wat jouw tweede natuur is, waardoor je het zelf over het hoofd ziet. Of je denkt dat het klein en onbelangrijk is, terwijl juist daar jouw unieke waarde, jouw grootsheid in schuilt.
  1. Verken de verhalen die jij verteltIn een verhaal wordt je uitgenodigd om je te identificeren, zowel met jezelf als met het vertelde. Ga maar eens na welke verhalen jij zelf vertelt aan anderen. Welk verhaal schuilt in jou en bepaalt mede jouw professionele identiteit?
  1. Kies bewust: wat je wilt behouden en wat juist nietJe professionele identiteit staat niet stil wanneer je deze helder hebt. Nee, het vraagt om onderhoud. Telkens opnieuw bewust keuzes maken. Welke nieuwe inzichten wil je integreren en van welke oude overtuigingen kun je wellicht afscheid nemen? Kies voor krachtige overtuigingen.


Werken aan je professionele identiteit, wat levert het je op?

Om te beginnen krijg je helder zicht op jouw professionele identiteit en jouw unieke waarde. Je gaat bovendien authentiek, enthousiast en zelfverzekerd communiceren over wie je bent en wat je te bieden hebt. Hierdoor word je extra zichtbaar, herkenbaar en aantrekkelijk voor jouw omgeving en ga je sneller de resultaten behalen die jij wenst.

Gratis groeiscan

Wil jij graag verder groeien als professional? Jouw persoonlijke en/of bedrijfsidentiteit verstevigen en kun je daar tijdelijk wel wat hulp bij gebruiken? Meld je hier dan aan voor een Groeiscan. In dit kennismakingsgesprek bekijken wij samen wat jij nodig hebt om verder te groeien in jouw werk, onderneming of organisatie.

 

 

 

 

 

Gratis ervaringsverhalen in je mailbox?

Schrijf je in voor de ervaringsverhalen zoals deze. Verhalen met herkenbare situaties en praktische tips om daarmee om te gaan in jouw leven.

Bedankt voor je inschrijving!

Check je mailbox om je inschrijving te bevestigen.