Veel managers hebben als dominante karakterstijl de Leider. Naast alle mooie kwaliteiten van die karakterstijl is een van de meest voorkomende valkuilen: het idee niet kunnen loslaten dat je de taak zelf het beste zou kunnen uitvoeren. Dat gold ook voor Brigitte.

Een Leider is iemand met een duidelijke visie en vaak de initiatiefnemer. Anderen kijken hem of haar afwachtend aan en zijn bereid om te volgen. 

Deze karakterstijl ziet snel verbanden en is goed in mensen met elkaar verbinden, zodat ze elkaar versterken. Maar dat kan pas als hij het idee heeft losgelaten dat hij die taak zelf het beste zou kunnen uitvoeren…

Dat laatste is echt een van de valkuilen van de karakterstijl De Leider: het wantrouwen of anderen een gedelegeerde taak wel op de juiste manier aanpakken. 

Dat was precies waar Brigitte* hinder van ondervond in haar werk als communicatiemanager. Ze mailde me net na de zomervakantie: “Kunnen we binnenkort even bellen? Ik hoop dat jij de communicatie binnen mijn team, in het bijzonder met Marloes*, vlot kan trekken.”

Gebrek aan inzicht en handvatten

Uit het telefoongesprek bleek dat beiden behoefte hadden aan inzicht en handvatten om de communicatie te verbeteren. 

Brigitte vertelde: “Ik merk dat Marloes steeds vaker in haar eigen bubbel zit; ze is de ene keer wat afwezig en de andere keer reageert ze kortaf en aanvallend. Ze komt nors over, terwijl ik ervan overtuigd ben dat ze dat niet bewust doet. Maar ik zie dat collega’s haar mijden, en dat drukt een stempel op het team. Hoe kan ik Marloes bereiken en hoe kan zij zelf gaan inzien wat haar gedrag oproept bij mij en bij haar collega’s?”

Brigitte gaf toe dat ze daardoor ook sneller het werk dat ze normaal aan Marloes zou delegeren, zelf oppakte. Onder het mom van: dan weet ik in ieder geval dat het goed gebeurt en dat scheelt weer gedoe en tijd achteraf. Dat dat niet bijdraagt aan ieders werkmotivatie en de effectiviteit van het team, hoefde ik Brigitte niet uit te leggen.

Gedoe op tafel leggen

Als er gedoe is, heeft het geen zin om alsmaar verder te discussiëren over inhoud, taken, resultaten en procedures. Dan wordt het tijd om te bespreken wat er onder tafel aan de hand is. 

Managers weten meestal wel dat het verstandig is gedoe op tafel te leggen, maar ze doen het niet altijd. 

Ook bij Brigitte speelde dit. Want ook al is de Leider haar meest dominante karakterstijl, ze scoort ook hoog op de Loyalist. Vanuit deze karakterstijl wil ze graag ‘de lieve vrede’ bewaren en vindt ze het lastig om de confrontatie met Marloes aan te gaan. 

En dát was nu precies wat Brigitte ondermijnde in haar rol als Leider binnen de organisatie. Soms botst een karakterstijl (die ik gemakshalve maar even met een hoofdletter schrijf) dus met de taken die iemand heeft. 

Controle is goed, vertrouwen is beter

Laatst kwam ik op ManagementSite een artikel tegen met als passende titel Gedoe op tafel. Dat ging over ‘op ooghoogte’ met elkaar communiceren als voorwaarde om toe te groeien naar een organisatie die is gebaseerd op vertrouwen. Daarvoor moet je nu al, in de ongewenste situatie (A), handelen zoals je in de gewenste situatie (B) zou doen. Anders kom je nooit van A naar B.

In een leiderschapsrol is het essentieel om te leren werken vanuit vertrouwen. En daarom is het goed om dan eens kritisch te kijken naar je eigen manier van communiceren en je eigen karakterstijlen.

Je communicatie heeft effect op jezelf én anderen

Brigitte heb ik 4 tips meegegeven om onrust in het team te voorkomen. Deze tips maken je bewuster van het effect van jouw communicatie op jezelf én anderen. 

In veel gevallen helpt dit direct om gedoe in een team te voorkomen:

  1. Observeer, luister en kijk
  2. Niet invullen voor een ander
  3. Let op je woorden 
  4. Keer naar binnen

Inzicht in karakterstijl en werkmotivatie

Daarnaast heb ik zowel Brigitte als Marloes met behulp van de karakterstijlenscan en de iWAM vragenlijst meer inzicht gegeven in hun karakterstijlen en werkmotivatie. Vanuit de uitkomsten zijn ze in gesprek gegaan en hebben ze concrete stappen gezet om hun samenwerking te verbeteren. 

Brigitte blikt terug: “Ik ben begonnen met direct te uiten wat ik waarneem bij Marloes en andere collega’s in mijn team. Ik stel mezelf kwetsbaarder op en doe mijn best om taken slimmer te delegeren en aan te geven wanneer ik hulp nodig heb van mijn team. Het gaat nog met vallen en opstaan, maar ik zie al wel dat het een positief effect heeft op het gehele team.”

Herken jij jezelf in het verhaal van Brigitte? Ben jij nieuwsgierig of jij ook een echte Leider bent? Kom er eenvoudig achter via een karakterstijlenscan. Neem bij interesse of vragen contact met mij op.

Gratis ervaringsverhalen in je mailbox?

Schrijf je in voor de ervaringsverhalen zoals deze. Verhalen met herkenbare situaties en praktische tips om daarmee om te gaan in jouw leven.

Bedankt voor je inschrijving!

Check je mailbox om je inschrijving te bevestigen.