Griep, het is echt jaren geleden dat ik het had, maar de afgelopen weken was ik aan de beurt. En dan gelijk ook goed. Als er griep heerst, dan zit er een virus is de lucht. We ademen allemaal datzelfde virus in, maar de één wordt ziek en de ander niet. Hoe kan dat?

Ik denk dat je ziek wordt als je het nodig hebt om even te resetten. Want dat is wat griep met je doet. Net als een computer zit je na verloop van tijd vol met allerlei programmaatjes (denkpatronen en gewoontes) en informatie (dingen die je ‘moet’ onthouden). Alsof je harde schijf en je werkgeheugen vol zitten. De ‘drukte’ houdt zichzelf in stand en waar blijf jij dan?

Harde of zachte herstart

Op Wikipedia staat: een reset of herstart is het opnieuw (vanaf het beginpunt) starten van een apparaat of een elektronische schakeling. De voor ons meest bekende reset is de reset-knop op de computer. Voor een computer zijn verschillende soorten van herstarten te onderscheiden:

  • harde herstart (‘hard-reset’), via een knop die de computer reset (hardwarematig).
  • zachte herstart (‘soft-reset’), via het toetsenbord waardoor een programma de opdracht geeft om de computer te resetten (softwarematig).

Het nut van ziek zijn

Als je ziek wordt kun je dat zien als een signaaltje van je onderbewuste, dat je niet gezond bezig was. Misschien lag je tempo te hoog. Misschien vroegen bepaalde denkpatronen en gewoonten teveel energie van je. Of misschien putte je leefstijl je uit? Je ziet het pas helder als je er niet meer middenin zit. Griep zorgt ervoor dat je er even helemaal uit stapt. Als je ziek bent, vallen alle rollen die je speelt weg en heb je even geen taken meer. Je bent terug bij jezelf. Even ge-reset. Van daaruit kun je nieuwe, gezondere routines opbouwen. Zodat je ook ná de ziekte beter in balans blijft. Even ziek zijn is dus heel nuttig.

Hoe vaak neem jij tijd om jezelf te resetten?

Waarom zou je eigenlijk wachten tot je ziek wordt? Ik weet ook, uit eigen ervaring, dat we vaak doorgaan op de automatische piloot, totdat we ineens stil komen te staan of stil worden gezet. Dan pas gaan we nadenken en anders kijken naar wat we tot dan toe hebben gedaan. Kan het ook anders vraag ik me vaak genoeg af? Jazeker, daar ben ik van overtuigd!

Hoe mooi zou het zijn wanneer je met regelmaat de tijd neemt om opnieuw te bekijken waar je mee bezig bent, hoe je de dingen doet, óf het nog wel effectief is? Of je er nog voldoening uithaalt en plezier aan beleeft?

Het veranderen van gewoonten

Wanneer je gezonder wilt eten, meer wilt bewegen of beter wilt leren omgaan met stress en angst moet je op deze gebieden je gewoonten veranderen. Hoe doe je dit en wat is de meest succesvolle aanpak?

Sinds enkele jaren weten we dat de hersenen plastisch zijn. Recent neurologisch onderzoek heeft aangetoond dat het brein zich gedurende de levensduur ontwikkelt en aanpast. Iedereen heeft bij de geboorte een vrijwel identiek brein, maar gedurende het leven past het brein en haar ontwikkeling zich aan op basis van het leven en de ervaringen. Dit noemen we ‘neuroplasticiteit’. Onze hersenen hebben het vermogen om nieuwe verbindingen tussen neuronen (hersencellen) aan te maken. Hierdoor kan het brein zich reorganiseren.

In het onderstaande filmpje vind je in 2 minuten een heldere uitleg over neuroplasticiteit.

https://youtu.be/w1Sa1G4wVN0

Opvallend is dat met alleen oefenen in gedachten, mentale training, de veranderingen in de hersenen bijna even sterk zijn als bij fysieke training. Voor een blijvende sterke verbinding is het belangrijk dat het nieuwe gedrag blijft bestaan. Dus dat de nieuwe gewoonten niet tijdelijk veranderen, maar blijvend!

Stap uit je comfortzone

Gewoonteverandering is eenvoudiger als je je buiten de vaste routine bevindt. Door bijvoorbeeld een periode uit je vertrouwde omgeving te stappen. Een andere manier om uit de vaste routine te komen én om makkelijker nieuwe gewoonten aan te leren is om bewust nieuwe, andere dingen te doen. Neem bijvoorbeeld een afwijkende route naar het werk, start een andere hobby, sport of project, ga met andere mensen om of ga een opleiding of training doen. Maar hoe je het ook doet, reset jezelf voordat je (langdurig) ziek wordt…

Ik gun je het plezier om jezelf de komende tijd opnieuw te ontdekken, dat je nieuwe gewoonten ontwerpt en eigen maakt die je meer succes en voldoening brengen. Ik help je daar graag mee verder. Bijvoorbeeld tijdens een NLP Business Practitioner opleiding of in De Mentale Sportschool. Gewoon even sparren tijdens een kennismaking? Dat mag ook, neem gerust contact met mij op.

Ik heb vaker cursussen en opleidingen gedaan, maar meestal ging het boek na de laatste les dicht om ook nooit meer open te gaan. Tijdens de NLP Business Practitioner gebeurt er echt iets met je. Na de eerste trainingsdag merkte ik al dat ik anders naar mijn werk en mijn gedrag ging kijken. En dat er kansen op mijn pad kwamen. Niets zweverigs. Omdat ik nu bewuster ben van mijn doel, communiceer en werk ik effectiever. Eerst is dat een beetje verwarrend, later is het vooral heel fijn om te merken dat je zelf meer in de hand hebt dan je dacht. Ook na de laatste trainingsdag gaat dat door. Dit boek gaat niet meer dicht.
Agnes Bouwman, senior communicatieadviseur ROVA

 

 

 

Gratis ervaringsverhalen in je mailbox?

Schrijf je in voor de ervaringsverhalen zoals deze. Verhalen met herkenbare situaties en praktische tips om daarmee om te gaan in jouw leven.

Bedankt voor je inschrijving!

Check je mailbox om je inschrijving te bevestigen.