Is die inhoud wel echt zóóó belangrijk??
Hoe vaak kom jij mensen tegen die zich blind staren op de inhoud, op het ‘snel’ klaren van de klus? En ondertussen voelen ze zich dikwijls een roepende in de woestijn omdat niemand naar ze luistert.
Of misschien ervaar je zelf wel eens een gevoel van (totale) machteloosheid, dat je keer op keer stuit op onbegrip wanneer je jouw verhaal, boodschap of punt wilt overbrengen. Om gek van te worden! Toch?
Dat vond Annet ook. Hoe kan ik onbevooroordeeld naar anderen leren luisteren? Dat was de vraag van Annet bij aanvang van de NLP Business Practitioner. Zij wilde graag ontdekken wat ze zelf voelt en belangrijk vindt én hoe ze dat op een goede manier kan overbrengen. Ze vond zelf dat ze in haar werk voornamelijk is gericht op de inhoud, op de taken die ze moest volbrengen. Ze merkte echter steeds vaker dat de samenwerking met collega’s en directieleden stroef verliep. Wat in haar functie als communicatieadviseur buitengewoon onhandig is. Ze wilde graag haar reactie kunnen aanpassen op de reactie van de ander.
Wat ik bedoel komt niet op die manier over
‘Ik heb in de intervisiegroep gesproken over de hindernissen die ik tegenkom in het oefenen van mijn doel. Ik zit middenin de fase van bewust onbekwaam en dat voelt helemaal niet fijn. Ik heb er last van dat ik het nog niet kan en ik heb zo’n interne stem die zegt dat dit me nooit gaat lukken. Ik heb op mijn werk geoefend met grenzen aangeven en de reacties waren niet wat ik wilde. Mensen werden boos en begrepen met helemaal verkeerd. Ik heb verschillende mensen feedback gevraagd over mijn manier van communiceren. Ik krijg terug dat wat ik bedoel niet op die manier overkomt. Ik word er onzeker van. Hoe kun je zo verkeerd worden begrepen en dit niet eens goed doorhebben? Hoe kan ik dat dan veranderen?’
Een andere kijk op de zaak: Uitzoomen
‘Tijdens de intervisie kreeg ik allereerst een hele goede tip voor de gesprekken die niet goed verliepen en die maar in mijn hoofd blijven malen. “Kun je het niet in een breder kader zien?” Wanneer ik terugkijk op zo’n vervelend gesprek zie ik dit letterlijk en figuurlijk in close-up voor me. Ik voel me alsof ik helemaal niet functioneer in mijn werk. Als ik uitzoom zie ik die gebeurtenis tussen vele andere gebeurtenissen op mijn werk die wèl prima verlopen. Ik voel me dan beter. Dan kan ik relativeren dat ik op vele fronten prima functioneer en dat het alleen tijdens dát ene gesprek niet goed ging.’
Het kwartje valt – ik begin al op achterstand
‘Een andere belangrijke vraag (ook wel herkadering genoemd) gaf mij een volledig nieuw perspectief: “Wat je beschrijft over je communicatie in je werk herken ik helemaal niet zoals ik jou nu meemaak. Gebeurt het privé ook vaak dat je niet begrepen wordt als je iets zegt?”.
De volgende dag viel het kwartje. Prívé vind ik relaties ontzettend belangrijk en ik investeer daar ook veel in. Ik ben privé belangstellend, vriendelijk, behulpzaam, vrolijk. Dat gaat vanzelf. Er is vertrouwen en een positieve basishouding. Mijn woorden vallen in goede aarde.
Op het werk ben ik voornamelijk gericht op de inhoud. Ik ben daar niet zo gericht op relaties. Ik vind de inhoud van het werk heel belangrijk, daar kan ik ook een goede bijdrage in leveren en ik ga ervan uit dat anderen op hun werk net zo gericht zijn op de inhoud als ik. Ik sta al op achterstand voordat ik het gesprek begin, want ik heb weinig moeite genomen om een relatie met de collega op te bouwen. Ik maak bij de start van het gesprek ook niet eerst rapport (echt contact). Daarom leggen ze ook makkelijk iets negatief uit wat ik juist positief bedoel. Het basisvertrouwen in een positieve intentie is er in mijn beleving niet.’
De sleutel tot goed communiceren: Investeren in relaties, in rapport komen met mensen
‘Het goede nieuws hierbij is dat ik privé goed ben in contacten met mensen en in het opbouwen en onderhouden van relaties. Als ik die eigenschap blijkbaar bezit, kan ik dit ook in een andere context, mijn werk, toepassen. Ik heb daarmee een belangrijke hulpkracht in mijzelf ontdekt! Nu verandert mijn kader ineens van “Ik ben niet goed in effectief communiceren en dat gaat ook nooit echt wat worden” in “Ik ga op mijn werk een kracht inzetten die ik al bezit en dan wordt mijn communicatie vanzelf effectiever“.’
Meer plezier in het samen behalen van resultaten
In enkele maanden heeft Annet een geweldige ommezwaai gemaakt in haar denken en doen. Hierdoor maakt ze ook in haar werk gemakkelijker contact en heeft ze meer plezier in het samen behalen van resultaten. Nu combineert ze de inhoud en de relatie op een voor haar effectieve manier.
Ben jij ook nieuwsgierig hoe jij met plezier en effect jouw werk kunt doen? Neem dan contact met mij op voor een gratis adviesgesprek. Dan kijken we samen hoe ik je kan helpen bij jouw professionele groei.