Wat zeg jij wanneer iemand je vraagt wat voor werk je doet? Vertel jij, zoals de meeste mensen, doen jouw functie of wat je verkoopt?
Dit deed ik, Irene, namelijk wel. Tot een paar jaar geleden, vertelde ik wanneer het mij werd gevraagd: ‘Ik ben communicatieadviseur’. Meestal liet ik het daarbij.
Het probleem was, dat veel mensen geen flauw idee hebben wat een communicatieadviseur is of precies doet. Wellicht herken je dit wel voor jouw functie?
Als reactie kreeg ik vaak: “Oh, leuk”. De meeste mensen hadden gewoon geen idee en vonden het waarschijnlijk vervelend om door te vragen.
Je kunt dit dilemma, van vertellen wat je doet (of wat jouw bedrijf doet) én de matte reacties van mensen, vermijden met jouw persoonlijke elevator pitch.
Wat is een elevator pitch?
Een elevator pitch is een mini commercial van je zelf of jouw bedrijf. De naam komt van het feit dat een elevator pitch gegeven kan worden in de tijd die je in de lift doorbrengt. Ongeveer 30 seconden, gelijk aan circa 150 woorden.
Na het lezen van deze blog, ben je in staat om een effectieve elevator pitch te schrijven. Door gebruik te maken van enkele NLP taal patronen zorg je ervoor dat jouw pitch jouw toehoorders motiveert en dat hij beter onthouden wordt.
Een elevator pitch schrijven is net zoals het schrijven van ieder willekeurig ander stuk tekst: je kijkt wie je luisteraars zijn, je schat in hoe jij ze kunt helpen in het bereiken van hun doelen, en je gebruikt die woorden die ze prikkelen zonder daarbij overdreven te klinken.
Een voorbeeld van een standaard pitch voor deze blog:
Onze blog inspireert mensen om betere resultaten te krijgen door het gebruik van verschillende NLP technieken.
Laten we nu eens kijken hoe we hier wat NLP aan kunnen toevoegen om het wat pakkender te maken.
Taalpatronen die je kunt gebruiken in een effectieve elevator pitch:
1. Vragen. Door vragen te stellen betrek je een persoon meer dan het doen van uitspraken. Vragen bevatten namelijk veel verschillende embedded commands, reframes en andere taalpatronen.
2. Vooronderstellingen. Wat wil dat je luisteraar vooronderstelt dat waar is over jou of jouw bedrijf? Een elvator pitch is een geweldige mogelijkheid om vooronderstellingen te gebruiken.
3. Milton model. Het milton model is een verzameling van verschillende taalpatronen waarbij de luisteraar zelf de details moet invullen en vanuit zijn eigen ervaring actief zoeken naar de betekenis.
Met andere woorden: je verschaft de luisteraar een context met zo weinig mogelijk inhoud. Je biedt een kader en laat het aan de luisteraar over welk beeld hij daarin wil plaatsen. Als hij zelf de inhoud bepaalt, zal hij zich meer begrepen voelen en meer vrijheid ervaren.
En dan nu het voorbeeld van onze pitch met NLP toegevoegd:
Voor deze blog: “Hoe zou het voor je zijn wanneer je sneller de resultaten bereikt die je wenst? Erg prettig, nietwaar? Goed, onze blog inspireert mensen om betere resultaten te krijgen door het gebruik van verschillende NLP technieken.”
CONCLUSIE
Je eigen elevator pitch schrijven en gebruiken voor jouw werk of bedrijf is redelijk eenvoudig. Zeker met het gebruik van enkele NLP taalpatronen. Denk aan een belofte. Denk aan voordelen voor de luisteraar. Gebruik emotie. En voeg wat NLP toe om motivatie te creëren.
Wanneer je jouw persoonlijke pitch klaar en gebruikt hebt, kun je hem van tijd tot tijd veranderen. Al naar gelang de nieuwe ideeën die je bedenkt.
Wil jij de kracht van taal verder ontdekken? Wil jij de NLP taalpatronen leren kennen en gebruiken? Wil jij hulp bij het schrijven van jouw persoonlijke pitch? Kijk dan hier voor meer informatie over een van onze NLP Business opleidingen of meld je hier aan voor NLP introductiemiddag.