Afgelopen week heb ik (tijdens het congres ‘Be a rebel’ van Jong Management) met belangstelling naar het bevlogen verhaal geluisterd van Daan Roosegaarde, kunstenaar en ondernemer met een geheel eigen visie en missie.
Hij wil anderen inspireren met zijn vooruitstrevende en baanbrekende ideeën, en daar is hij bijzonder succesvol in. Voor mij reden om enkele van zijn gedachten en adviezen met jou te delen.
Wat is de missie van Daan Roosegaarde? ‘Mensen opnieuw leren kijken, leren ontdekken.’
Zijn verlangen is om mensen opnieuw te leren kijken. Niet alleen door te focussen op alles wat nieuw is, maar ook door oude dingen anders te belichten. Hij noemt het voorbeeld van de Sainte Marie-Madeleine, een kerk in het Franse Lille, waaraan hij heeft gewerkt en waar hij de eerste Lotus Dome voor heeft gemaakt (zie video boven). ‘Het probleem van dit soort gebouwen is dat ze verlaten zijn en niet meer verbonden zijn met hun omgeving. Wij hebben daarom niet de hele kerk veranderd, maar dingen die donker waren, hebben we belicht, waardoor mensen opnieuw zijn gaan kijken. Mensen die er al jarenlang om de hoek woonden, zeiden ineens: ‘kijk, stenen engeltjes’. Terwijl die engeltjes er al 300 jaar hingen! Maar kennelijk moet je af en toe eerst iets verbergen voordat je het weer kunt zien.’
Kietelen van het brein
Kietelen is voor Daan een metafoor voor innovatie. ‘Weet je waarom je jezelf niet kunt kietelen? Omdat je brein dat vertelt aan je lichaam. En dan gebeurt er dus niets. Maar als ik jou kietel, dan komt het van buiten, en voel je het wel. Precies zo is het voor mij met innovatie. Je kunt het alleen bereiken als je het samen doet.’
Tien adviezen van Daan
Wat kunnen jij en ik van hem leren? De volgende adviezen heeft hij voor ons:
- Durf te investeren in nieuwe ideeën
- Begin op kleine schaal, heel lokaal
- Zoek de juiste context, maak je idee voelbaar
- Laat het rondzingen; vertel mooie verhalen
- Zoek partners met lef
- Wees een trotse vakman/vrouw
- Smeed allianties met vaklieden op álle gebieden
- Concurreer op anders denken, niet op prijs
- Leer dít van China: denk als netwerk
- Blijf niet hangen in een mening, kom met een voorstel
‘Zeg veel Nee om een goede Ja te krijgen’
Oké, dat betekent dus focussen op jouw visie. Verder zegt Daan het volgende hierover: ‘Door de bezuinigingen is het een spannende tijd voor kunstenaars. Aan de ene kant wil je je eigen dingen maken en je creatieve vrijheid behouden. Aan de andere kant moet er wel geld binnenkomen.’ Maar ook in opdracht mag je heus wel eens ‘nee’ zeggen, weet hij. ‘Het bedrijfsleven zit juist te wachten op input vanuit de creatieve industrie. Als je een duidelijke visie hebt, zijn ze daar alleen maar blij mee. Uiteindelijk wordt het werk daar alleen maar beter van.’
Heb jij jouw visie helder of misschien vind je het ontdekken ervan nog niet zo gemakkelijk? Hoe gaat jou het focussen af op wat echt belangrijk voor je is? Wil jij anders leren kijken en/of leren ontdekken welke vaardigheden jou verder kunnen helpen in jouw werk en leven? Kom eens langs voor een kop koffie of bel ons voor een verdere kennismaking.