Je herkent het vast wel, mensen die je mateloos kunnen irriteren. Je stelt ze een eenvoudige vraag en krijgt een waterval als antwoord. Met allemaal details waar je helemaal niet op zat te wachten. Of je wilt meer details weten en ze blijven maar vage taal spuien.

bloem-van-potloden-300x195Je kunt je vast ook voorstellen dat dit leidt tot ineffectief gedrag. Zeker wanneer je in een team moet samenwerken, zoals Simone en Jos:

Simone: ‘Met Jos kan ik absoluut niet samenwerken, hij begint al over de uitwerking van de plannen, terwijl we de koers nog niet eens hebben bepaald. Ik zie hem verzuipen in alle details. Ik wil op hoofdlijnen van hem weten wat hij wil bereiken.’

Jos: ‘Ik begrijp echt niet wat ze wil, ik kan haar gewoonweg niet volgen. De vage beelden die ze schetst landen bij mij niet. Ik kom zo geen steek verder. Voor mij is het onbegonnen werk als ze me niet precies uitlegt wat nu de bedoeling is.’

Het gezichtsveld van Simone en Jos ligt duidelijk mijlenver uit elkaar. Hun waarneming verschilt van heel globaal tot heel specifiek. We noemen dit metaprogramma ook wel het gezichtsveld of de chunk grootte

Globaal: Oog voor het geheel
Personen met een globaal metaprogramma denken in grote lijnen en zijn gelijk gericht op het grote geheel. Ze denken/praten in abstracte taal en begrijpen informatie in “big chunks”, grote brokken. Ze zijn goed in de grote lijnen uitzetten en langetermijnvisies vormgeven. Leggen snel verbanden, hebben een brede focus met een helikopterview. Ze laten het druk maken over de details graag aan anderen over, want ze verliezen hun interesse in het werk als het eentonig wordt. Afstemmen op mensen die veel details gebruiken, daar hebben ze meer moeite mee. Ze hebben een hekel aan “muggenzifters”. Deze personen zijn het beste in functies waar ze details kunnen delegeren.

Specifiek: Focus op details
Specifiek gerichte personen begrijpen informatie in “small chunks”, ofwel kleine hoeveelheden tegelijk. Ze hebben een korte en smalle focus. Precies is hun sleutelwoord. Handig als je de puntjes op de i wilt zetten. Ze zijn dol op informatie en verzamelen bergen gegevens over onderwerpen die ze een warm hart toe dragen. Ze hebben daarentegen moeite met het creëren van overzicht en ze zien niet gemakkelijk de rode draad in een verhaal. Daardoor kunnen ze ook het doel uit het oog verliezen. Ze praten met zo veel details dat ze voor anderen moeilijk te volgen zijn. Hebben de neiging om vragen zeer gedetailleerd te beantwoorden. Wanneer ze verdwalen in hun details, halen ze hun deadlines ook niet.

Best of both worlds
Personen die beide filters gebruiken zijn tevreden met grote of kleine stukken informatie. Ze hebben wellicht moeilijkheden als managers, omdat zij taken blijven doen die ze eigenlijk aan anderen moeten delegeren.

Om te onderzoeken welke voorkeursstijl iemand hanteert kun je vragen:

Vertel me eens over je favoriete <werk, vakantie, diner> ervaringen

Wanneer Simone en Jos niet ontdekken waar hun verschil van inzicht vandaan komt, zal begrip voor elkaar en een soepele samenwerking uitgesloten zijn. Eerder zullen ze het tegenovergestelde bereiken. Inzicht in elkaars metaprogramma’s gaat ze zeker verder helpen. Door het stellen van de volgende vragen kunnen ze al beter bij elkaars belevingswereld aansluiten.

Jos aan Simone: Kun je het me het eerst in grote lijnen uitleggen en vervolgens de details geven waar ik mee aan de slag kan?

Als Jos vervolgens in algemene termen praat met Simone krijgt hij veel sneller aansluiting. Zijn uitdaging is om vooral concepten en ideeën te geven en details zoveel mogelijk weg te laten, want dan verliest zij haar aandacht.

Simone aan Jos: Kun je me uitleggen hoe jij het nu precies voor je ziet en aangeven wat de gemene deler voor jou daarin is?

Simone doet er goed aan om Jos alle benodigde achtergrondinformatie te geven en hem stap voor stap de dingen voor te leggen. Wil ze dat de deadlines gehaald worden, dan zal ze hem regelmatig moeten herinneren aan de belangrijke data.

Nieuwsgierig naar meer toepassingen van metaprogramma’s? Wil jij ontdekken wat jouw voorkeursstijlen zijn voor denken en handelen? Wil jij weten hoe wij jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Kijk dan hier voor meer informatie over onze NLP Business opleidingen. Eerst vrijblijvend kennismaken met NLP? Meld je dan hier aan voor een gratis NLP introductiemiddag. De eerst volgende zijn op dinsdag 17 juni en vrijdag 27 juni in Zwolle.

Gratis ervaringsverhalen in je mailbox?

Schrijf je in voor de ervaringsverhalen zoals deze. Verhalen met herkenbare situaties en praktische tips om daarmee om te gaan in jouw leven.

Bedankt voor je inschrijving!

Check je mailbox om je inschrijving te bevestigen.