Vorige week sprak ik mijn buurman, een project manager, die echt diep ongelukkig werd van zijn nieuwste opdrachtgever. In zijn ogen ‘een jong broekie’. Net afgestudeerd en direct een verantwoordelijke managementfunctie. Maar werkelijk geen flauw benul van projectmanagement. Ondertussen liep hij hem wel te pas en te pas voor de voeten.
Veel projectmanagers worstelen hiermee. Met onervaren opdrachtgevers, of opdrachtgevers die zo druk zijn met hun eigen besognes dat ze amper omkijken naar hun project(en). Met als gevolg dat jij overal alleen voor staat en geen support krijgt. Terwijl je wel verantwoording moet afleggen aan diezelfde opdrachtgever.
Het hoeft niet zo te blijven. Jouw eigen houding ten opzichte van jouw opdrachtgever maakt namelijk het verschil. Dat klinkt heel mooi, maar hoe doe je dat in de dagelijkse praktijk?
NLP biedt ons een scala aan mogelijkheden om ons meer bewust te worden van ons handelen en effectiever te worden in wat we doen. De volgende 5 ‘geheimen’ helpen je om anders om te gaan met jouw gevreesde opdrachtgever:
1. Kijk eens kritisch naar je eigen vooronderstellingen. Misschien is het tijd om een aantal daarvan te herzien of voorgoed aan de kant te zetten omdat ze je niet helpen.
2. Heb jij respect voor andermans model van de wereld. Jij kunt de ander niet veranderen, wel jouw zienswijze op de ander. Als jij je anders opstelt naar jouw opdrachtgever is de kans groot dat hij/zij ook verandert.
3. Stel duidelijk vooraf met je opdrachtgever het ‘outcome-frame’ vast. Wat zijn de wederzijdse verwachtingen en wat is ieders rol en verantwoordelijkheid? Goed luisteren en de juiste vragen zijn skills die onmisbaar zijn.
4. Stel de gouden vraag: kun je aangeven wanneer je 100% tevreden met het resultaat bent? Hiermee krijg je helder zicht op de verwachtingen en de scope van jouw opdrachtgever.
5. Zorg dat je inzicht krijgt in de motivatie van jouw opdrachtgever. Wat drijft hem/haar? Voor effectieve communicatie is het van groot belang om aan te sluiten bij de filters van de ander. Deze filters zijn van iedereen anders. Iedereen vergaart informatie anders en neemt beslissingen op een unieke wijze.
Samenvattend. Om een goede werkrelatie met jouw opdrachtgever tot stand te brengen begin je met bewustwording van jouw eigen houding. Vervolgens ga je werken aan je soft skills om het contact met je opdrachtgever te verbeteren. Want zonder contact geen contract!
Wil jij leren hoe jij effectiever jouw project en opdrachtgever kunt managen? Wil jij meer weten over hoe jij deze tips in de praktijk kunt brengen? Lees hier dan meer over Topskills – de eerste NLP Business Practitioner in Nederland gericht op project professionals.