geldJe kunt als professional een heleboel commerciële voordelen behalen door NLP te gebruiken. Of het nu voor jezelf is als zelfstandig ondernemer of voor het bedrijf waar je werkt. Dat maakt in feite niet uit. Zodra je met NLP vertrouwd bent geraakt, zul je jezelf afvragen hoe je het eerder zonder hebt gedaan. In deze blog wil ik slechts 7 van de vele gebieden noemen waarop NLP een significant verschil maakt voor zakelijke prestaties en resultaten.

1.  Effectief veranderen

Vandaag, de dag na Prinsjesdag, stond de krant er weer bol van. Veranderingen in de zorg, de arbeidsmarkt, het onderwijs. Als ondernemer en manager wordt je continu geconfronteerd met allerlei vormen van druk die  verandering vereisen. Meestal verloopt zo’n verandering niet vlot en rimpelloos.

NLP biedt een helpende hand. NLP helpt managers, leiders, zelfstandig ondernemers om op verschillende manieren te communiceren en mensen te steunen bij het aanbrengen van de benodigde veranderingen, waarbij hun weerstand en angst wordt weggenomen. Het gebruik van NLP op het werk vergroot het bewustzijn van denkpatronen, verhoogt de flexibiliteit en laat veranderingen vloeiender en gemakkelijker verlopen.

2.     Doelen bereiken

Specifieke targets bereiken of overtreffen wordt over het algemeen als de belangrijkste indicatie beschouwd voor commercieel succes. Toch kan onvoorspelbaarheid van de markt en politiek  bedrijven verhinderen om hun doelstellingen en dan met name hun financiële targets te realiseren. Het onvermogen om doelstellingen in het hele bedrijf zo te formuleren dat ze zinvol en motiverend zijn voor iedereen is een andere factor die er toe kan leiden dat doelen worden gemist.

Door NLP te gebruiken om welgevormde resultaten voor jouw organisatie te ontwikkelen, worden mensen bij de goed omschreven betekenisvolle doelen betrokken. Zodra mensen in het bedrijf (of jijzelf als ondernemer) een glashelder begrip hebben van wat het streven is en hoe dat doel er uit ziet, klinkt en aanvoelt, zullen ze veel sterker gemotiveerd zijn om er voor te gaan.

Hoe flexibeler het gedrag binnen een bedrijf is, des te gemakkelijk dat een bedrijf zijn doelen zal bereiken. Een van de NLP vooronderstellingen luidt dat je iets anders zult moeten doen als je een ander resultaat wilt. Dit geldt net zo goed voor een groep of een bedrijf als voor ieder individu

3.     Prestaties verbeteren

Meer doen met minder is een doelstelling in veel bedrijven. Mensen zover krijgen dat ze effectiever en efficiënter werken helpt de winst te verbeteren. De wijze waarop dit gebeurt gaat niet altijd gepaard met succes. Bedrijven focussen tegenwoordig sterk op kostenvermindering en veel minder op de mensen in hun organisaties. Terwijl de meeste mensen vooral uit zijn op voldoening in hun werk, een passende beloning en erkenning van wat ze doen.

NLP brengt nieuw elan in het geven van feedback en het opbouwen van vaardigheden. Wanneer mensen op bewijs gebaseerde zinnige feedback ontvangen waar zij iets mee kunnen, worden ze met steun van hun manager, collega’s of mogelijk een coach effectiever. De NLP-aanpak van feedback en coaching helpt mensen om meer vaardigheden te ontwikkelen en meer in hun baan (of onderneming) te bereiken.

4.     Creativiteit en innovatie bevorderen

Innovatie voor nieuwe kansen, efficiëntere processen en betere oplossingen voor problemen bevorderen de progressie en houden een bedrijf concurrerend. Toch hanteren veel bedrijven een communicatiestijl en een managementaanpak die creativiteit feitelijk belemmert. Dat is zonde.

Wanneer je mensen krachtig maakt en coacht, maak je creativiteit bij ze los en zijn ze eerder bereid om risico’s te nemen. Met behulp van de NLP-coachingsgereedschappen kun je anderen steunen om problemen op te lossen. Door positieve resultaten te formuleren en mensen te stimuleren om hun eigen methoden te ontwikkelen om die resultaten te bereiken. Naarmate mensen meer inzicht krijgen in hun eigen patronen en die van anderen, bouwen ze flexibiliteit op en verbeteren ze hun relaties, wat tot een ondersteunend klimaat voor innovatie leidt.

5.     Mensen motiveren en activeren

Mensen of klanten bij je bedrijf betrekken, hun interesse en passie aanwakkeren, een verander- of verbeterprogramma of een reorganisatie, dit zijn allemaal uitdagingen die bedrijven geregeld onder ogen komen. Wanneer het bedrijf onder druk staat, de zaken minder goed gaan of de mensen zich zorgen maken over de toekomst, is het zelfs nog moeilijker om mensen te motiveren en te activeren.

De krachtige communicatietechnieken die NLP je aanreikt, bieden de mogelijkheid om groepen mensen succesvol te beïnvloeden. Zoals bijvoorbeeld zintuiglijke taal waarmee levendige beschrijvingen worden geproduceerd. Evenals doelbewust vage taal waarmee mensen hun eigen invulling aan een boodschap kunnen geven en metaforen die ingewikkelde ideeën in een begrijpelijker vorm kunnen overbrengen. Hiermee beschik je als communicator over extra middelen om anderen te inspireren en te overtuigen.

6.     Effectief communiceren

Praten, discussiëren, e-mailen, presenteren, enzovoort: wat de reden ook is en welk medium men ook gebruikt, in het bedrijfsleven wordt waanzinnig veel tijd en moeite aan communicatie besteed. Deze communicatie sorteert echter heel vaak niet het gewenste effect. Mensen begrijpen elkaar niet, worden niet overtuigd of merken zelf niet op hoe en wat er wordt gecommuniceerd.

Met zijn uitgebreide modellen en technieken voor communicatie stelt NLP iedere professional en  ondernemer in staat om een veel opbouwender interactie te realiseren. Door verschillende patronen te herkennen, flexibeler te beïnvloeden en rapport op te bouwen worden meningsverschillen, conflicten en misverstanden voorkomen. NLP biedt een stapsgewijze verandering van het beïnvloedingsvermogen waardoor je heel andere resultaten krijgt.

“Mensen zijn veel productiever wanneer ze goed met anderen kunnen omgaan, het gevoel hebben dat er naar ze wordt geluisterd en dat worden gerespecteerd. Goede communicatie is het hart van NLP. In veel bedrijven maakt die communicatie juist het verschil.”

7.     Beter werken in teamverband

Samenwerking tussen groepen mensen is op veel commerciële terreinen essentieel. Om een bepaald doel te bereiken is vaak een veelheid van specialismen nodig, plus een heleboel medewerkers om al het werk gedaan te krijgen. Sommige team lijken echter simpelweg niet goed te kunnen samenwerken. Ze hebben onenigheid, communiceren niet goed of kunnen gewoon niet goed met elkaar overweg! Herkenbaar?

Er zijn enorme verbeteringen mogelijk wanneer teamleden hun eigen denkpatronen en vervolgens die van anderen leren opmerken. Zodra ze de diversiteit van die patronen gaan herkennen en respecteren, beginnen de teamleden de flexibiliteit op te bouwen om goed samen te werken. Wanneer het team bovendien met welgevormde resultaten en een meeslepende visie werk, is iedereen volledig op de doelen afgestemd en kunnen de beoogde resultaten gemakkelijker worden bereikt.

Staat jouw organisatie aan de vooravond van een grote verandering? Wil jij nieuw elan in jouw team brengen? Ben jij op zoek naar meer creativiteit en innovatie in jouw bedrijf of onderneming? Of sta jij voor een andere belangrijke uitdaging waar je graag over wilt sparren. Neem dan hier contact met ons op voor een afspraak. Wij helpen je graag verder in de ontwikkeling van jouw bedrijf, organisatie of onderneming.

Gratis ervaringsverhalen in je mailbox?

Schrijf je in voor de ervaringsverhalen zoals deze. Verhalen met herkenbare situaties en praktische tips om daarmee om te gaan in jouw leven.

Bedankt voor je inschrijving!

Check je mailbox om je inschrijving te bevestigen.