metaforen-300x199Ik val met de deur in huis dus: dit blog gaat over metaforen. Daar werken wij graag en veel mee. Want metaforen werken enorm goed. Bij persoonlijke ontwikkeling en zeker ook in veranderprocessen. En ik denk dat jij er in jouw organisatie of onderneming ook bewust voor zou moeten kiezen. Daarom geef ik je in deze blog 6 goede redenen voor het werken met metaforen.

Ik kan me voorstellen dat je nu wellicht denkt: “Dat is niets voor mij, metaforen, ik kan helemaal niet goed verhalen vertellen”. Of “Nee, metaforen gaan in onze organisatie echt niet werken, dat vinden ze bij ons veel te soft”…

Lees dan even verder. Want daar kun je je lelijk in vergissen. Want metaforen zijn namelijk ontzettend krachtig. Ze maken veel duidelijk in weinig woorden. 

Wanneer je iets in een team of organisatie wilt veranderen, bijvoorbeeld de cultuur, de houding of het gedrag, dan is een metafoor een uitstekend middel om de situatie te verhelderen en verbeelden. Om begrip en grip te krijgen.

Wanneer mensen een beeld hebben van de situatie, gebeurt er iets anders. Ze kunnen zich eraan verbinden, met elkaar. Er komt begrip. Ze kunnen zich er bij aansluiten. Of juist aangeven hoe zij dit anders zien. Meedenken. Er komt met dit beeld een structuur en een verhouding bloot te liggen. En: de mensen onthouden het. Tot op de dag van vandaag.

Brug tussen bewuste en onbewuste

Wat is dan precies een metafoor? Het antwoord op deze vraag is eigenlijk simpel: een metafoor is een brug tussen het bewuste en het onbewuste. Het is een hulpmiddel dat gebruikt wordt om iemand zelf oplossingen te laten vinden bij problemen.

Dit gebeurt doordat het onbewuste aan het werk gaat met symbolen en zo een oplossing aanreikt vanuit het eigen innerlijk van de mens. Mensen zijn namelijk in staat om zelf tot oplossingen voor hun problemen te komen.

Wat zijn dan de 6 redenen om ook aan de slag te gaan met metaforen?

1. Metaforen zijn niet bedreigend zijn voor degene die ze hoort. 

Degene die er naar luistert is onafhankelijk van degene die ze vertelt. Er wordt een onbewust zoekproces gestart, waarbij de persoon met het probleem zelf de oplossing kan vinden. Door de indirecte suggesties is er minder weerstand. De verteller heeft de situatie in de hand en geeft een voorbeeld van de probleemoplossing door er creatief mee om te gaan. Door het verband in verhaalvorm blijft de essentie van de boodschap langer bestaan. Het onbewuste kan direct bereikt worden doordat er symbolen in het verhaal worden verwerkt.

2. Je krijgt glashelder hoe de huidige en gewenste situatie is.

Zodat je daarmee aan de slag kunt, binnen jouw team, organisatie of iedere andere door jou gekozen setting. Het vinden van een goede metafoor is soms even zoeken, maar je zult merken dat als je er eenmaal een hebt, het als een enorme katalysator voor je verandering werkt.

3. Metaforen maken de beelden en structuren die je gedrag bepalen inzichtelijk.

Jouw gedrag, en van alle anderen met wie je samenwerkt, wordt gestuurd door onderliggende beelden en structuren. Ofwel hoe jij de werkelijkheid (nu of straks) ziet. Wat jouw wens of ideaal is. Wat voor jou logisch is. Metaforen maken juist deze onderliggende beelden en structuren inzichtelijk. Zodat je er vervolgens mee kunt werken.

Metaforen maken ook duidelijk wat de verschillen en overeenkomsten zijn in hoe je naar de werkelijkheid kijkt. Wat dus ieders model van de werkelijkheid is.

Neem bijvoorbeeld een woord als ‘samenwerken’. Voor de één is dit als urenlang vergaderen in een project, waar het resultaat er niet eens echt toe doet. Terwijl dit voor een ander is als de Pit stop bij de Formule1, waarbij iedereen exact weet wat hij/zij moet doen, zodat de wagen zo snel mogelijk door kan. Handig om te weten…! 
Als deze twee mensen met elkaar moeten samenwerken, zullen ze een gezamenlijk beeld moeten zien te vinden die voor hen beiden werkt. Dat kunnen ze dus ook alleen zelf. Alleen zij zullen weten of het voor hen voldoende ‘klopt’. De kaart is immers niet het gebied, één van de belangrijke vooronderstellingen in NLP.

4. Je bereikt een verandering die uiteindelijk vanzelf doorloopt. Alle radartjes vallen in elkaar. 

Omdat je met onderliggende structuren bezig bent, ontwikkel je met elkaar de logica van de nieuwe situatie: hoe hangt alles met elkaar samen? Daarmee ga je verder en dieper dan wanneer je bijvoorbeeld werkt met gedragsbeschrijvingen. Die logica vind je terug in de metafoor: die biedt als het ware een kapstop. Keuzes of dilemma’s bekijk je vanuit die logica, die metafoor, die onderliggende structuur.

5. De verandering is verankerd. Duurzaam geborgd. Beelden blijven plakken.

In plaats van vage abstracte termen die nooit blijven hangen, geef je mensen met metaforen beelden die ze kunnen onthouden, die ze zelf inkleuren en waar ze zich mee kunnen verbinden. In organisaties zorgen metaforen ervoor dat medewerkers zich aan elkaar verbinden, aan de organisatie waar ze voor werken en vooral ook aan de doelen die gesteld zijn. Omdat ze tot leven komen met de metaforen die je zorgvuldig kiest.

6. Omdat je ze al aan de lopende band gebruikt. 

Iedereen begrijpt en kent ze. Het zit ingebakken in onze cultuur. In vele verschillende vormen komen ze dagelijks aan ons voorbij:

  • legenden, fabels, sagen, mythen, sprookjes, parabels
  • grapjes, raadsels, cartoons, gezegden of spreekwoorden
  • symbolen
  • visualisaties of beeldspraak

Je gebruikt ze zelf waarschijnlijk al aan de lopende band. En anderen met jou. De stap naar ze bewust en expliciet gebruiken is niet eens zo groot als je misschien wel denkt. Ik wil je uitnodigen om ze toe te passen op al jouw verander uitdagingen. Een wees verrast over het resultaat.

Wil jij leren hoe je jij je onbewuste beter kunt benutten? Wil jij leren hoe je met handige technieken meer sturen aan jouw gesprekken en veranderingen kunt geven? Ben jij toe aan een volgende stap in jouw persoonlijke ontwikkeling? Lees hier dan meer over onze NLP Business opleidingen en kies welke voor jou op dit moment van toepassing is.

 

 

Misschien vind je deze verhalen ook interessant